Udfordringer med måltider

1. august 2018

Alder:
9 mdr.

Udfordringer med måltider

Hej Helen

Så har jeg igen brug for din hjælp :)

Jeg er efterhånden ved at have en rigtig selvstændig lille fyr på 9,5 måned der bare VIL SELV. Derfor har vi rigtig mange udfordringer med måltiderne både fast føde og mælk.

Vi har haft en rigtig god periode hvor han gerne ville have grød og mos og han begyndte også at få hapsere og lignende med gaffel med stor succes, men når vi tilbyder nu ryster han på hovedet, lukker helt sammen og vender hovedet væk. Han bliver ikke sur, men vi er overhovedet ikke i tvivl om at han ikke vil have noget.
Samtidig er han meget interesseret i maden og undersøger det grundigt og spiser gerne selv - men dog ikke hvad som helst :) Han kan bedre lide osten end bollen, og leverpostejen på rugbrødet osv.

Skemåltiderne er meget svære, så morgengrød og godnatgrød går ikke så godt. Nogle dage kører det bare, men ofte vil han kun have få skefulde, hvis nogen overhovedet.

Vi synes det kan være lidt svært at holde kontakten med ham under måltidet, da han har travlt med at "lege" med maden. Vi har også prøvet at give ham sin egen ske, så han kan øve sig lidt med den og det vil han også gerne. Så kan det da også lykkes at snige en mundfuld eller to ...

Annonce

... ind, men det er begrænset.

Flaskerne gider han bare heller ikke. Ikke om dagen i hvert fald.

Han får tilbudt flaske inden middagslur, aften, sen aften og så tidlig morgen (som vi er i gang med at fase ud efter din anbefaling i et tidligere brev).
Flasken inden middagsluren har han nærmest nægtet i en god uges tid nu. Han bliver sur, vrider og vender sig. Tager han noget er det max 20-40 ml.
Hvis vi giver aftenflasken inden vi putter vil han heller ikke tage den, men du har anbefalet os at give den som en del af putteritualet og det går faktisk okay.
Men tager han flasken under aftenputning så vil han ikke tage drømmeflasken senere, og tager han ikke aftenflasken vil han gerne tage drømmeflasken. Tidligere har han spist begge uden problemer.

Jeg vil gerne han drikker lidt mere, da han lige i tiden max får 350-450 ml om dagen. Vi har prøvet give ham det kold, ved stuetemperatur, i kop og som færdigblandet for det kunne jo være at det kunne lokke ham, men han vil bare ikke.

Det skal dog lige siges at humøret intet fejler. Han er glad, nysgerrig og fuld af krudt.

Har du nogle gode råd til hvordan vi fortsætter herfra?

På forhånd mange tak,

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder