Brev:
Udfordringer med måltider
1. august 2018
Alder:
9 mdr.
Udfordringer med måltider
Hej Helen
Så har jeg igen brug for din hjælp :)
Jeg er efterhånden ved at have en rigtig selvstændig lille fyr på 9,5 måned der bare VIL SELV. Derfor har vi rigtig mange udfordringer med måltiderne både fast føde og mælk.
Vi har haft en rigtig god periode hvor han gerne ville have grød og mos og han begyndte også at få hapsere og lignende med gaffel med stor succes, men når vi tilbyder nu ryster han på hovedet, lukker helt sammen og vender hovedet væk. Han bliver ikke sur, men vi er overhovedet ikke i tvivl om at han ikke vil have noget.
Samtidig er han meget interesseret i maden og undersøger det grundigt og spiser gerne selv - men dog ikke hvad som helst :) Han kan bedre lide osten end bollen, og leverpostejen på rugbrødet osv.
Skemåltiderne er meget svære, så morgengrød og godnatgrød går ikke så godt. Nogle dage kører det bare, men ofte vil han kun have få skefulde, hvis nogen overhovedet.
Vi synes det kan være lidt svært at holde kontakten med ham under måltidet, da han har travlt med at "lege" med maden. Vi har også prøvet at give ham sin egen ske, så han kan øve sig lidt med den og det vil han også gerne. Så kan det da også lykkes at snige en mundfuld eller to ind, men det er begrænset.
Flaskerne gider han bare heller ikke. Ikke om dagen i hvert fald.
Han får tilbudt flaske inden middagslur, aften, sen aften og så tidlig morgen (som vi er i gang med at fase ud efter din anbefaling i et tidligere brev).
Flasken inden middagsluren har han nærmest nægtet i en god uges tid nu. Han bliver sur, vrider og vender sig. Tager han noget er det max 20-40 ml.
Hvis vi giver aftenflasken inden vi putter vil han heller ikke tage den, men du har anbefalet os at give den som en del af putteritualet og det går faktisk okay.
Men tager han flasken under aftenputning så vil han ikke tage drømmeflasken senere, og tager han ikke aftenflasken vil han gerne tage drømmeflasken. Tidligere har han spist begge uden problemer.
Jeg vil gerne han drikker lidt mere, da han lige i tiden max får 350-450 ml om dagen. Vi har prøvet give ham det kold, ved stuetemperatur, i kop og som færdigblandet for det kunne jo være at det kunne lokke ham, men han vil bare ikke.
Det skal dog lige siges at humøret intet fejler. Han er glad, nysgerrig og fuld af krudt.
Har du nogle gode råd til hvordan vi fortsætter herfra?
På forhånd mange tak,
Med venlig hilsen
Mor